6 Mayıs 2007 Pazar

Yanlış İngiltere'de mi Bizde mi?

Son günlerde yapılan demokrasi tartışmalarında; AKP'nin aldığı oy ve meclisteki koltuk sayısıyla ilgili spekülasyonlar dikkatimi çekmişti. Bunun üzerine dünyada seçimlerde bu konuda neler oluyor diye bir bakayım dedim. Karşılaştığım tablo ilginçti. Bizdeki iddialar şu şekildeydi; AKP düşük katılımlı kabul edilen bir seçimden yüzde 33 oy almıştı ve bu oy oranıyla meclisteki koltuk sayısı oranında ezici bir üstünlük sağlamıştı. Yani bu iddiada bulunanlara göre AKP aslında genelde yüzde 18 oy almıştı. Tabi bu iddiayı dile getirenler, seçime katılmayan herkesi AKP haricinde bir partiye oy vereceğini hesap etmekteler.

International Institute for Democracy and Electoral Assistance adresinde Türkiye'de ki seçime katılımın ne kadar olduğunu buldum. Katılım sanıldığı gibi çok az gerçekleşmemiş bence, yüzde 80.4 iyi bir rakam. Peki hangi kıstasa göre mi iyi? İngiltere'nin 2005 yılında yaptığı seçimlerdeki katılım oranlarına göre oldukça iyi hemde. İngiltere gibi bir ülkede katılım oranı yüzde 60 da kalmış. Bu rakamlara da başka bir siteden ulaştım. Bu sitede başka ilginç verilerlede karşılaştım. İngiltere'de hep tek partili iktidar olurdu ve ben bunu ABD' de ki iki partili sistem gibi bir sisteme sahip oldukları için olduğunu sanırdım. Ama bu siteye göre İngiltere'de de oldukça fazla parti seçime girmiş. Bu verilerden anlamadığım şey ise yüzde 35 alan partinin 355 milletvekiliyle meclise girmesi ve ondan 3 puan az alan diğer partinin 198 milletvekiliyle meclise girmesi. Bizde demokrasi bu şekilde tartışılırken, yüzde 33 lük partinin nasıl bu kadar koltuğa sahip olduğu sorgulanırken, İngiltere'de ki durum sizcede garip değil mi? Ben bu durumu istikrar uğruna böyle bir sistemi uyguladıklarına yordum.

Bu yazıyı AKP iktidarını haklı çıkarmak için yazmadım, belkide en çok eleştirenlerden biride benimdir ama eleştirirken veya birşeyleri yanlış görürken de araştırıp iyice düşünüp öyle karara varılmasından yanayım. Yanlış eleştiriler, temeli tutanağı olmayan eleştiriler yalnızca karşı tarafa yarar bunu unutmayalım.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder