24 Eylül 2007 Pazartesi

Korkunc Gercek 2

Biraz dusununce hayatimda ne kadar cok korkunc gercek oldugunu anladim. Hatta korkunc gercek bolumumu acsam diye dusunmedim de degil. Bu sefer ki korkunc gercegim beni ilgilendirdigi kadar hepimizide ilgilendiriyor. Turkiyenin buyuk bir bolumu deprem riski altindayken depremle ilgili yapilan tek calisma deprem sonrasinda olusacak felaketi atlatmak icin yapilan organize. Halbuki bir insaat muhendisi olarak yapilabilecek o kadar kucuk ve sonuclari buyuk olacak sey oldugunu bilirken, gecmis yapilar uzerinde hicbir planlama yapilmadigi gibi yeni yapilarda da son derece yetersiz denetimle karsi karsiyayiz. Birinci elestirim kendi meslektaslarima olacak, mezun olur olmaz is hayatina atilip bir yandan da diplomasini yapi denetim firmalarina veren tum insaat muhendislerini kiniyorum. Onlar bu meslegin yuz karalari, 3 kurus daha fazla para kazanabilmek icin insan hayatiyla oynanmamasi gerektigini universitede ogrenemediyseler anne ve babalarindan da mi ogrenenmisler merak ediyorum. Bizim meslegimizde de hipokrat yemini gibi bir yemin olmali bence, cunku doktorlar ne kadar insan sagligiyla ilgiliyseler insaat muhendisleride o kadar hatta daha fazla ilgililer bence. Ikinci elestirim ise devletin yapi denetimi gibi bir sistemi ortaya atip sonrada onunla bir daha ilgilenmemesine. Nasil bir memleketiz hala anlamis degilim, bir iside duzgun yapabilmismiyiz merak ediyorum. Hala gozumuzun onunde nasil evler insaa ediliyor bir bilseniz. Ayrintilara inmiyorum ama sunu bilmenizde yarar var, bircogumuzun yasadigi evler mezarimiz olacak ve bununla ilgili kimsenin birsey yaptigi yok. Gelismis ulkelerde insaat muhendisleri medeniyetle birlikte anilir, medinelesmeyi sehirlesme ve yapi kulturuyle eslestirirler. En yuksek binayi yapan en gelismis kabul edilir, en duzenli sehirciligi yapmis disiplini simgeler vesaire vesaire... Carpik yapilasma olmayan sehircilik kulturumuzu tamamiyla degistirmek hic zor degil, iyi bir planlama ve dunyadaki ornekleri iyi inceleyerek cok kisa zamanda yeniden yapilanabiliriz. Bunu deprem kapimiza dayanmadan bile yapabiliriz. Deneme yanilma yontemiyle birseyleri ogrenebilecek zamanimiz kalmadi ne yazik ki. Biran once birseyler yapilmali, bunun icin yasadigimiz felaketleri unutmamali ve bizi yoneten yoneticilere de unutturmamaliyiz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder